top of page

Black Friday vs. Buy Nothing Day

Organizace Greenpeace udělala loni v den označovaný jako Black Friday průzkum spotřebitelského chování. Co z něj vyplynulo? Oblečení je jedním z hlavních obchodních artiklů, který slevuchtiví zákazníci a zákaznice během pátečních slev nakupují. Většinu z něj zákazníci ve skutečnosti vůbec nepotřebují a nechají se k jeho nákupu zlákat pouze neodolatelnými slevovými visačkami.



„Je těžké vzdorovat všem těm lákavým nabídkám v obchodech. Tento způsob rychlé módy ale vede k tomu, že produkujeme a vyhazujeme mnohem více textilu, než je naše planeta schopna zvládnout,“ komentuje páteční šíleníKirsten Brodde z kampaně Detox my Fashion.

Loňský výzkum Greenpeace zároveň odhalil, že trh s rychlou módou stále expanduje. Produkce oblečení se od roku 2000 do roku 2014 zdvojnásobila, obraty oděvních společností vzrostly z 1 bilionu amerických dolarů v roce 2002 na 1,8 bilionu v roce 2015. Předpovědi na rok 2025 přitom mluví o částce 2,1 bilionu. Průměrný člověk si 60 % svého šatníku obměňuje každý rok. Hromady loňského oblečení se tak každoročně stávají odpadem.

Ať už s ohledem ke své peněžence, životnímu prostředí či životní filosofii se proto čím dál více lidí namísto slevového Black Friday oddá v pátek 24. 11. Dni nekupování ničeho (Buy Nothing Day). Ten od roku 1992 vyhlašuje kanadská organizace Adbusters. Po celém světě se v rámci této příležitosti připravují nejrůznější akce. Již tradičně navštěvují velká nákupní centra např. „odpadové královny,“ aby zákazníkům a zákaznicím připomněly, že nakupovat se má s rozvahou. Jen tak neskončí polovina zboží, které se včera jevily jako skvělá koupě, nepoužita v koši.

Den nekupování ničeho se snaží upozornit právě na zbytečnou nadspotřebu všeho od potravin až po oděvy. Namísto pátečních nákupů si proto raději zajděte do knihovny, pozvěte kamarády na čaj nebo vyrazte na výlet. Ušetříte tím nejen naši planetu, ale i svou peněženku a hlavně nervy, kterých bude při páteční tlačenici u pokladen jistě potřeba přehršel.

Podle Greenpeace, Black Friday: Greenpeace Calls Timeout for Fast Fashion

0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page