Říct celý příběh stojící za oblečením, které dennodenně kupujeme. To byl cíl kanadské Fair Trade Network, neziskovky usilující o podporu fair trade v Severní Americe.
Reklamní kampaň “The Label Doesn’t Tell the Whole Story” (Cedulka neříká celý příběh) ukázala světu svetr, sako a mikinu s cedulkou, která na sobě nese podstatně více informací, než jen zemi původu a materiál.
Každá z cedulek nese příběh jednoho z pracovníků, kteří na výrobě daného kousku oblečení pracovali. Sympatická červená mikina například hlásá:
„100% bavlna. Vyrobil Tejan v Sierra Leone. Když začal vykašlávat krev, snažil se to nejprve před svou rodinou utajit. Nemohli si léčbu dovolit a on si zase nemohl dovolit ztratit svou stabilní práci na bavlníkové plantáži. Když jednoho dne dostal záchvat, nešlo jeho problémy déle přehlížet. Diagnóza zněla: otrava pesticidy. Kvůli nedostatku ochranného oblečení onemocněl leukémií, když mu bylo 34 let. Má dvě dcery. Jedna z nich začala vloni pracovat v továrně. Značka neříká celý příběh“.
Škoda, že jde pouze o reklamní kampaň a oblečení s těmito cedulkami je k vidění jen na plakátech. Bylo by fajn trošku si při výběru oblečení počíst…
Myšlenka oslovit zákazníky prostřednictvím cedulek na oblečení se zrodila zhruba před rokem. Média tehdy obletěla zpráva o cedulce na květovaných šatech hlásající „Forced to work exhausting hours" (Nuceni pracovat nesnesitelně dlouho). Tu objevila nakupující na svých šatech koupených v obchodě Primark. Další cedulka hlásající „Degrading sweatshop conditions“ (Nedůstojné podmínky v továrnách) se objevila ve stejném obchodě o něco později. I přesto, že se zřejmě jednalo o akci evropských aktivistů, cedulky rozhodně splnily svůj účel – informace obletěla svět a pracovní podmínky v oděvním průmyslu se alespoň na pár dnů dostaly na titulky novin..
Comments